Ptejte se lidí a ptejte se jich chytře
Jerry |Také se vám stává, že když přijdete za klientem s tím, že je potřeba udělat uživatelský výzkum a tedy ptát se lidí, tak vytáhne citát Henryho Forda: “Kdybych se ptal lidí co chtějí, chtěli by rychlejšího koně!”?
První věc je, že tento citát možná Ford vůbec neřekl. Ale i kdyby.
Ano, tato otázka má být v rámci výzkumu formulována lépe, přesto v širším kontextu může dávat smysl.
Ne, nikde se v tom citátu neříká, že se Ford lidí neptal vůbec. Ten citát se dá totiž klidně vyložit jako: “Ptejte se lidí a ptejte se jich chytře.”
A i kdyby Ford pokládal lidem přesně tuto otázku a výstupem bylo, že lidi chtějí rychlejší koně, závěrem není dávat koňům kolečka. Správná interpretace je, že lidé mají potřebu rychlejšího transportu. A řešením takové potřeby je například auto. Auto, které sice není novým evolučním stádiem koně, ale hrdým následovníkem kočárů a povozů.
Tak až vám bude příště někdo vykládat, že není potřeba ptát se lidí, protože Ford… vysvětlete mu to, prašťe ho pánvičkou po hlavně, nebo ho pošlete za mnou :)
Argument je jednoduchý. U té otázky chybí kontext. Zmíněná otázka se totiž ptá na řešení problému. A zde opravdu není dobré se lidí ptát. Problém zde je, jak se dostat z místa A do místa B. Jenže mi se zpravidla chceme ptát lidí, abychom právě tyto problémy, které lidé řeší, zjistili. Řešení je pak naše další práce, ale problémy lidí si z prstu nevycucáme.